January 18, 2010

Rondreis door Centraal en Zuid Madagascar deel 1

Filed under: Madagascar,Rondreis — Adventure Man @ 10:06 pm

Voordat we naar Madagascar vertrokken hebben we eerst een route uitgestippeld en daarna via internet een ticket geregeld bij Air France.  De rest zoals hotels, transport laten we aan het lot over.

Rondreis van Madagascar

Dag 1, woensdag: Vertrek

We zijn vertrokken vanuit Brussel met de TGV naar Frankrijk Charles du Gaulle. Als je een reis boekt met Air france dan zit deze rit er bij.

De vlucht naar Tana (Antananarivo) met Air France, duurt gemiddeld iets van 10 uur.

Op de airport aangekomen en de koffers opgehaald Toen we aankwamen hebben we een witte taxi genomen op de airport. Niet alleen de chauffeur maar ook nog een gids zat in de taxi. Prijs naar het centrum 30.000 Ariary.

Dag 2, donderdag: Tana

Tana centrum

‘s morgens ontbijt: Omelet, brood, tonic, water voor 5500 Ariary

De gids vanuit de taxi (Kaly) en zijn broer zijn naar ons hotel gekomen om een mogelijke tour voor te stellen.

De tour van 6 dagen kost 300 euro. Daar zit dan wel alle transport in, eten, hotels, en een vliegtuig van Morondava naar Tulear (80 euro) met Air Madagascar.

Even naar de bank voor geld af te halen, dit is een groot probleem in dit land. Aan te raden is visa mee te nemen, in de steden zoals Tana, Antsirabe, Tulear kan daarmee geld gepinned worden. Traveler checks kunnen wel in de grote steden, maar het bewijs van aankoop met de nummers van de checks moet je ten alle tijden bijhebben op een bank anders wordt er gewoon niet gewisseld.

Middag eten: steak, pommes frites, groenten, tonic voor 6000 Ariary

Bellen kan wel maar dan liefst via een gsm die je even leent van de vriendelijke bevolking daar. Even een kaart kopen en laten opladen in de gsm. Gsm is duidelijker qua ontvangst en ook een stuk goedkoper. Tel zeker 10.000 Ariary per minuut naar bijv Nederland en Belgie. Nederland is het duurdere land om naar te telefoneren.

Avond eten: pizza + 2 drankjes voor 6750 Ariary bij glaciers. Dit is een hotel, restaurant en zaal met livemuziek. Zeker leuk om ‘s avonds eens op stap te gaan en ook om lekker te eten.

Dag 3, vrijdag: Tana

Pili pili

Vandaag even de stad verkend.

Eten: bij een Indier op 7de verdieping in een hotel, rijst gemixed met groenten en ei, 2 drankjes en thee voor 16500 ariary voor 2 personen.

Even links van pili pili hebben we even een drankje genomen.

Even het internet op is daar wel een ramp. Zorg er voor dat je weet hoe snel het gaat, want meestal is het zo traag dat je een uur bezig bent voor een paar mailtjes te openen en te beantwoorden. Ook valt de stroom wel eens uit, en ook de connectie met het internet. Een uurtje internet kost 3000 Ariary.

‘s avonds zijn we uitgeweest in le bus. We hadden meteen al problemen bij de ingang met een under cover politie agent. Ik dacht eerst dat het een grap was, maar ok hij wou dus ons paspoort. Maar we hadden alleen een kopie bij. Maar dat was niet goed. Na lang gewacht mochten we binnen en met een andere politie-agent spreken. Deze vond de kopie wel goed. Maar extra moet er wel nog een kopie gemaakt worden van het visa stempel.

Maar goed na al dat gedoe waren we dus binnen. Hele gezellige sfeer, leuke Afrikaanse muziek, de bevolking houdt van muziek typisch voor Madagaskar, een heel snel en aanstekelijk ritme.

Dag 4, zaterdag: Antsirabe

We zijn met de taxi brousse naar Ansirabe gereden voor 15.000 Ariary. Dit zou eigenlijk maar 5000 Ariary moeten zijn per zitplaats. Maar we hadden even geen zin om nog te onderhandelen. Dit is 3 uur rijden.

Bij aankomst wordt je belaagd door de pousse pousse mensen. Dit zijn rode trekkarren waar je kan gaan inzitten. Als je zo eentje neemt dan kost dat iets van 1000 Ariary. Maar ze willen nog wel eens opnieuw onderhandelen als je aangekomen bent op de plaats van bestemming. Dus zo een karretje nemen we dus gewoon niet meer.

Hotel des Thermes

We hebben daar Hotel Des Thermes genomen. Een heel groot hotel in een mooie stijl gebouwd met zwembad, pooltafel en een goed restaurant

50.000 Ariary voor een kamer
65.000 Ariary voor een familiekamer

Eten: Gratin, kip brochette, groenten, uiensoep, thee voor  13.000 Ariary.

We zijn al wandelend de stad gaan verkennen

Dag 5, zondag: Antsirabe

Deze dag hebben we een paar mountain bikes gehuurd en zijn naar botafo gereden.

Meer op de weg naar botafo

Daar naartoe een meer bezocht. In botafo is er ook een meer. Iedereen op de weg die we tegenkwamen zeiden: ‘bonjour vaza, salut vaza’. Dat wordt je daar genoemd vaza. Wel heel vriendelijke mensen.

Voordat we bij het centrum aankwamen ging het nogal veel bergaf wat op een fiets wel een spannende ervaring is als je tegen supersonische snelheden door het landschap raast..

In het centrum hebben we de taxi terug naar Antsirabe genomen omdat het al tegen 4 uur was en het wordt in oktober daar al rond 5 uur donker. Ook omdat de terugrit veel bergop was.

Dag 6, maandag: Antsirabe

Kaly de gids van de tour komt ons halen rond de middag. Even op internet bij CyberKool.

Toen met de taxi brousse naar Miandrivazo. Maar tot die vol zat duurde uren.
Vol = wegrijden. Dus als het in dit land mogelijk is en je wil snel veel zien, neem dan het vliegtuig want je verliest anders enorm veel tijd. Iets of wat tour dan ben je toch al snel 1 à 2 vluchten verder.

Taxi brousse

Hotel des Thermes viel heel goed mee, heel goede bediening in het restaurant, vriendelijke mensen aan de receptie.

Dag 7, dinsdag: op de rivier

Bevolking

Eerste dag op de rivier bezoeken we een klein dorpje. Buiten dat is er nog niet zoveel te zien, we weten het nog niet maar we hebben zo een 160km te (laten) peddelen. We zitten met 4 in een boot: 2 roeiers, ik en mijn vriend. Regelmatig komen we ook andere peddelaars tegen.

Er is nog een extra peddel zodat wij ook nu en dan kunnen meehelpen. Dat is wel slim want anders duurt het lang voordat je bij een geplande bestemming aankomt en dan is het weeral donker. En dus weer wat moeilijker als je een tent moet opzetten. We overnachten in een zelf opgezette tent aan de oever van de rivier.

Op de rivier

Dag 8, woensdag: op de rivier

waterval

Weer de rivier, zo na rond de middag komen leggen we aan en gaan we een waterval bezoeken, wel heel erg mooi en rustig. Daarna hebben we weer in een tentje geslapen, ergens aan de rivierbedding. Gelukkig zijn hier weinig insekten.

Dag 9, donderdag: op de rivier/stadje

houten bungalow
Dit is de laatste dag op de rivier, daarna uitstappen en te voet naar een dorpje.

Onze tassen worden in een zebukar (een soort koe met een bult) geladen waar we achteraan wandelen. Nu en dan als er teveel water is waar we doorheen moeten even op de kar en er doorheen en dan weer afstappen. We slapen in een houten bungelow.

Dit gebied is nog heel primitief, zonder electriciteit is het ‘s nachts overal pikdonker, en het aantal voorzieningen, zoals toiletten en douchen is ook heel beperkt. Zo zul je hier gehurkt op je knieen je behoefte moeten doen en douchen met een emmertje water.